måndag 27 februari 2017

Idrottsreflektion - bailando

1. Bedöm din egen insats under arbetet; delaktighet, kreativitet, ansvarstagande, taktkänsla, förmåga att kombinera musik och rörelser.
Jag har varit väldigt aktiv under detta arbetsområde. Jag och Elin har kommit på de flesta dansstegen men valde även låten som vi dansade till. Det var en latinsk låt vilket gjorde att vi kunde hålla oss till en sorts rytm och dansstil, dvs mer höfter och sväng. Jag var även aktiv under lektionstiden som dels gjorde att vi kom långt och gjorde en dans till hela låten. Vi planerade dessutom dansstegen i takt och ändrade danssteg så att dem passade med rytmen.

2. Gruppens arbete och resultat/redovisning; tex samarbete, samspelthet, svårighetsgrad
Under arbetets gång var det lite upp och ner. Alla ville olika grejer och alla hade olika låtförslag men tillslut var vi ense om en låt. Under arbetets gång funkade det för det mesta bra men vid några tillfällen var det lite konflikter men det löste sig lika snabbt. Jag anser att vi var väldigt samspelta och att alla var säkra på stegen. Det tror jag är för att vi var så effektiva men även för att vi övade många gånger. Dessutom tycker jag att det var en lagom svårighetsgrad och det var lätt att komma på danssteg i och med att vi hade en latinsk låt och man kunde komma på danssteg som funkade till just latin. För att göra det lite lättare och fylla i hela låten så upprepade vi vissa danssteg. 

3. Arbetsområdet; tex gruppindelning, musikval, redovisningsform, övrigt
Detta arbetsområdet tyckte var roligt eftersom det var lite annorlunda från det vi brukar göra. En annan sak jag tyckte om var gruppindelningen. Det var bra att man fick välja en eller två personer som man ville vara med och sedan bli ihop parad med några andra. Detta tycker jag är bra för att man lär sig att sammarbeta med andra och inte bara arbeta med samma personer. Detta gör även att man är med en person som man är bekväm med och två andra personer som man ska sammarbeta med. När man själv får välja går man oftast ihop med sina bästa vänner vilket ger ett mindre konverterat och sämre resultat.

Det var även bra att vi fick välja en egen låt då man kunde välja egna danssteg som passar till låten och som är anpassad för allas nivå. Jag tror även att man blir mer motiverad ifall man får välja låtar och danssteg själv än när man redan får en bestämd låt eller bestämda rörelser.

Inga kommentarer: