måndag 5 september 2016

Lära@lära vecka 36

Känner ni igen er? 
Ja, jag kan känna igen mig. Jag har ofta svårt att få upp koncentrationen i skolan men samt att få upp motivationen för att göra sakerna. Ibland så känns det som att allt är meningslöst, man är trött och då orkar jag inte göra något. Det är då jag känner att min koncentration och motivation sjunker. Det slutar oftast med att jag bara stirrar in i en vägg. Men jag gör alltid läxor och arbeten men det gör jag hemma. Men jag hade en period då jag verkligen saknade all motivation för skolan och jag gjorde inga läxor eller arbeten varken hemma eller i skolan.

Vet ni någon annan som är om Rihem?
Ja.

Fick du någon något pluggtips? Vilket?
Ja. Jag lärde mig att man ska lära sig 3-4 glosor i taget och sedan repetera alla med hjälp av lappar. Jag lärde mig även att man kan ta små minnespromenader vilket jag tror jag kommer använda mig av.

Om inte: Hur brukar du göra när du pluggar?
Jag pluggar olika beroende på vad jag pluggar till.
Om jag ska ha glosförhör brukar jag skriva upp glosorna och betydelsen i ett häfte som jag bär runt hela tiden och repeterar. Om jag åker buss så kan jag ta upp och repetera.
Om jag ska skriva en inlämningsuppgift så brukar jag dela upp arbetet. Att jag skriver runt 100 ord och tar sedan en tio minuterspaus och skriver 100 ord till, osv.
Om jag ska skriva t.ex historiearbeten brukar jag kolla på små filmklipp där folk redovisar om det vi arbetar med och sedan antecknar jag vad de säger och omvandlar stödorden till en text.

Inga kommentarer: