fredag 29 april 2016

Hemkunskaps intevju

Person 1
Jag är 76 och bor i ett radhus själv eftersom min fru gick bröt för 4 månader sen. Jag tvättar ungefär 1 gång i veckan och brukar slå ihop min lilla tvätthög med min son och hans familj. De som sköter processen är min son fru eller jag själv. Innan var det min fru som tog hand om det.
Om man vill göra den så miljövänlig som möjligt är att du ska använda så lite tvättmedel som möjligt och använda miljövänligt medel. Du ska fylla hela maskinen och kanske slå ihop med någon annan om du bara är en person och din familj bor i närheten. Om det är en tröja du ska tvätta eller en liten fläck kan du handtvätta det.
Det var svårt att förklara symbolerna men personen kände igen de flesta.

Person 2
39 och jag bor i en villa med min man och två barn. Vi brukar tvätta runt 3 gånger i veckan beroende på hur mycket tvätt det finns eftersom mina barn och min man tränar 4 gånger i veckan och det måste man tvätta.
För att det ska bli miljövänligt tycker jag om att använda miljövänligt medel och tvätta en full maskin. Dessutom så kan man ta lite mindre medel istället för att slösa så mycket.
Knepen jag har är att handtvätta om du har ett par enstaka plagg och att inte tvätta jeans så ofta utan använda de flera gånger och att använda andra byxor som man har. Jag tar och tvättar min svärfars kläder också eftersom han är gammal och har lite tvätt som jag kan ta. Jag tycker även att man ska kolla på symbolerna för om det står att den ska kemtvättas kan det kosta mycket och då behöver man inte köpa det plagget..Personen kände igen alla symbolerna.

Person 3
Jag är 21 år och bor i en lägenhet med min mamma och mina två andra syskon. Den som tvättar är jag, min mamma och min syster. Vi brukar tvätta 3 gånger i veckan.
När jag tvättat bryr jag mig inte så mycket om miljön, helt ärligt. Jag kör ögonmått på tvättmedlet och jag tvättar i den temperaturen som det står på kläderna och pengar spelar inte heller så stor roll.
Personen kunde 4/5 symbolerna.


Alla hade koll på symbolerna och hade rätt så bra idéer på hur man tvättar miljövänligt.

De svaren jag tyckte var intressanta var person 2 och 3 eftersom person 2 hade stenkoll och person 3 hade typ ingen koll alls och det kan bero på åldern. 

Alla svar jag fick var tydliga.


Mina tips är att fylla hela maskinen, sätta in jeansen i frysen så de inte luktar illa (det kalla dödar alla illaluktande bakterier i jeansen), använda andra kläder så att man inte använder samma klädesplagg varje dag så att det börjar lukta svett utan att variera klädesplaggen. Man kan handtvätta enstaka plagg.

Inga kommentarer: