onsdag 9 december 2015

Fördjupnings uppgift del 3- Triangelhandeln och slavhandeln över Atlanten

Triangelhandeln startade i slutet av 1500-talet och avslutades i början av 1800-talet. Triangelhandeln höll plats över atlanten där kontinenterna Europa, västra Afrika och Amerika var inblandade. Det triangelhandeln innebar var att man sålde varor runt atlanten och på kartan av triangelhandelns väg såg det ut som en triangel, vilket förklarar varför det kallas just triangelhandeln. Det som hände var att man skeppade varor och slavar över atlanten.

Länder runt om i Europa hade kolonier i Amerika och i Afrika. Ett exempel är Amerikanska kolonierna som ägdes av britterna. Amerikanska revolutionen byggde i princip på att Amerikanska kolonierna ville bli självständiga. Man använde dessa kolonier till exempelvis plantager som sedan kunde tjäna på varorna som produceras på dessa plantager. I Amerikanarnas fall var det så att man importerade slavar från Afrika som skulle jobba på fälten. Ingen vill stå ute på fälten och plocka bomull hela dagarna. De hade ingen som skulle göra det åt de, indianerna var ju döda? Jo, Amerikanernas lösning på detta var att hämta slavar från Afrika som gjorde jobbet.

Vem importerade vad och vem exporterade vad?
Europa exporterade krut, gevär, brännvin, tyger och annat. När skeppen var lastade seglade man ner till Västafrika där man bytte ut dessa varor mot slavar som var infångade. Slavarna transporterade man sedan vidare till Amerika. Dessa slavar byttes ut mot bomull, tobak och socker som hade odlats i kolonierna och arbetskraften var då slavarna från Afrika. Skeppet skulle tillslut tillbaka till Europa där man lastade av bomull, tobak och socker från Amerika. Detta är i princip det som själva handeln innebar.

De flesta slavarna hamnade i Brasilien och Västindien under Under 1600- talet och 1700-talet. När den industriella revolutionen kom igång och behovet av råvarorna för textilindustrin ökade blev södra USA det nya slutmålet för slavskeppen. Detta ökade även behovet av arbetskraft på bomullsfälten.


På 1800-talet när liberalismens idéer fick en stor spridning i Europa och på kolonierna. Liberalismen betyder frihet på latin och det är vad liberalismen mer eller mindre handlar om. Det handlade om tron på människan och att det skulle finnas frihet till alla människor oavsett hudfärg, religion, etnicitet etc. Slavarna i Afrika sågs som ”oanvändbara” eller som meningslösa, bara för en hudfärg? Det låter rätt så korkat i nuläget men det var mycket sådant på den tiden men det finns fortfarande mycket rasism i världen.
Liberalismen satte igång ett tänkande i människorna. Är vi lika mycket värda? Är det rätt med slaveri? Inte länge därpå avskaffade man allt slaveri. I USA avskaffades slaveriet först efter att sydstaterna besegrats av nordstaterna under det amerikanska inbördeskriget som varade under 1861till1865.


Källkritik
Jag har varit inne på so rummet och där kollade jag på en film som hette ”Vad är grejen med triangelhandeln?” 
Jag tycker att so rummet är en bra källa eftersom den stämmer överens med bl.a läroboken. Om den stämmer med läroboken så är den trovärdig eftersom en lärobok man använder i skolan än pålitlig.

Inne på so rummet läste jag på om triangelhandeln och slaveriet.

Inne på so rummet använde jag mej av en text som handlade om liberalismen.

På wikipedia läste jag lite om triangelhandeln.
Länk till wikipedia texten: https://sv.wikipedia.org/wiki/Triangelhandeln
Jag tycker att den innehöll knepiga ord och en kort text som inte handlade om mycket. Det var kortfattat och konstigt. Jag skulle inte litat på denna källan för att vem som helt kan gå in och ändra på texten eftersom det är en ”fri encyklopedi”. Den anser jag inte som en pålitlig källa. 


Inne på skolarbete.nu hittade jag en text som handlade om Imperialism, nazism, Sovjetunionen. Det var en högst relaterad text till min sökning av triangelhandeln. Efter att jag läste 10 meningar insåg jag att jag var på helt fel spår.
Denna kan ha varit pålitlig men den handlade om helt fel sak.

Här hämtade jag bilden som jag har med: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Triangle_trade2.png
Denna bilden har copyright och kan därmed användas.

I vår lärobok hittade jag lite fakta om triangelhandeln
Denna källan är trovärdig eftersom den är vår lärobok och om man använder den i många skolor så antar jag att den är pålitlig eftersom den har riktiga författare som har detta som jobb- alltså att skriva läroböcker. 

Utvärdering
Jag tycker att jag var säker på min text och att jag fick med det mesta. Jag hade stödord som jag pratade fritt till och det gick bra eftersom jag har läst min hela text flera gånger och jag hade kunskaper till att kunna utveckla mer än vad som stod på mina stödord.

Det jag kunde göra bättre är att inte prata så snabbt. Det kan göra så att personer inte uppfattar det jag säger.

Inga kommentarer: