onsdag 9 december 2015

Egen laboration

Uppgift
Planera en laboration där du ska undersöka vilka ämnen som leder ström. 

Syfte
Från läroplanen, E-nivå
“Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter”.

Material
Material för att kunna testa föremålen:
Ett batteri
3st ledningssladdar
En lampa med en lamphållare

Föremål som ska testas:
Ett suddi
En blyertspenna, träet på pennan
En magnet
En gaffel
Koppar exempelvis gem 
Mitt halsband som inte är äkta guld eller äkta silver.
En plastmugg


Utförande
1. Först måste man se om batteriet, sladdarna och lampan&lamphållaren funkar. Då ska man koppla sin lampa, din lamphållare, två ledningssladdar och batteri på följande vis:















Om lampan lyser vet du att alla delar fungerar.

2. För att testa och undersöka olika föremål kommer du nu att behöva din tredje sladd. Nu ska du koppla enligt bilden:














3. Nu ska du byta föremål! Om föremålet leder ström kommer lampan att lysa. Men om lampan inte lyser betyder det att föremålet inte leder ström.

Hypotes
Jag tror att lampan lyser när man placerar en magnet, koppar, gaffeln och mitt halsband. Alltså tror jag att det är de föremålen som leder ström. Jag vet sen innan att järn leder ström och då tror jag att just dessa föremålen leder ström.

Riskanalys
Batteriet kan bli för varmt när lampan lyser, då kan man bränna sig på batteriet.

Resultat











Slutsats
Min hypotes stämde. Materialen som jag trodde skulle leda ström ledde ström och de materialen jag trodde inte skulle leda ström ledde inte ström. De materialen på min lista ledde ström för att de var gjorda av järn och järn leder ström. 
En förbättring är att jag skulle skrivit med krokodilklämmor och även ritat de på bilden för det skulle förtydliga hela laborationen. Jag skulle även varit mer utförlig i utförandet eftersom det är lätt för mig att förstå vad man ska göra för att jag ”kom på” det. Men jag tycker att jag borde varit mer utförlig.

Vissa felkällor kan vara att man tar blyertsen i pennan istället för träet, träet leder inte ström men själva blyertsen gör det. Man kan tolka halsbandet fel och kanske ha ett plasthalsband eller liknande.

Inga kommentarer: