onsdag 9 december 2015

Är våld rätt att användas under revolutioner?

Det finns olika synsätt på franska revolutionen. Men också på revolutioner i stort. Kan det någonsin vara rätt att ta till våld för att rätta till orättvisor? Eller är våld alltid fel?

1.Kan det vara rätt att göra revolution (som innehåller våld)? Eller är det alltid fel? Vad anser du? Resonera och diskutera!
Jag tycker att det kan vara rätt att använda våld i revolutioner upp till en viss nivå. Om ett land som är i diktatur vill bli ett demokratiskt land skall de enligt mina åsikter börja med protester. Sedan tycker jag att de ska ge förslag och försöka övertala regeringen till att införa demokrati i landet. Om detta inte funkar tycker jag att de ska ta hjälp av andra länder och om det inte funkar kan man använda våld för diktaturer innehåller mycket våld och folket har lidit i alla dessa år. Att använda våld för något bra tycker jag är okej. Men om regeringen och poliser använder våld mot folk som vill ha demokrati så tycker jag att man ska få använda våld tillbaka. De höre uppsatta eller de som styr landet ska inte ha någon rätt till att använda våld mot sitt eget folk.

2. Tror du att det alltid kommer att bli nya revolutioner i framtiden? Eller kommer det att finnas en framtid utan revolutioner? (Försök att dra slutsatser om framtiden utifrån vad som har lett till revolutioner tidigare). Resonera och diskutera!
Jag tror att det kommer bli många fler revolutioner i deländer som fortfarande har diktaturer. Eftersom fler och fler länder är demokratier så tror jag att folk inte längre vill ha några kungar eller makthavare i länder. Jag tror att folk redan nu börjar tröttna på att inte få säga något och att inte få uttrycka sig på det sätt som de vill. Man vill säga till om något inte är rätt som exempelvis i skolan då man inte tycker att lärarna gör rätt så säger man till att man tycker att det är fel. De länder eller världsdelar som kommer att ha revolutioner är nog Asien och Afrika där diktaturen finns som mest. Jag tror även att folk kommer att fortsätta att kämpa mot IS som bombar massvis med länder. Jag tror att framtiden kommer vara fylld med revolutioner och krig. Alla kan inte vara likadana och tycka likadant, det går inte och därför kommer det att finnas hjältar som kommer kämpa för demokrati och människors lika värde, vilket kommer slå igenom någon gång.

3. Känner du till några revolutioner/protester som skett nyligen?
En revolution som pågår i närheten av oss, nämligen i Ukraina. Ukraina är nu i en svår ekonomisk kris. Regeringen i Ukraina ville sammarbeta med Ryssland medan folket i Ukraina ville gå med i EU. I Kiev bröt strider ut, efter stora protester. Konflikten tog slut i Kiev men inte i Ukraina. Fortfarande pågår det strider mellan ukrainska armen och ryska rebellerna.

Under den arabiska våren så var det många muslimska länder som hade protester och revolutioner. Länderna som var inblandade är Syrien, Egypten, Libyen, Jemen, Tunisien, Bahrain, Algeriet och Marocko. Huvudsakligen ville de ha demokrati och fyra av dessa länder avskaffade sina regeringar. Den syriska revolutionen har nu pågått i flera år och pågår fortfarande. Flera 100000 människor har dött och mer än hälften av Syriens befolkning har flytt från landet. I nuläget ser det inte ut som att det kommer sluta.

Inga kommentarer: