torsdag 17 november 2016

Utvärdering av kroppspropositioner

Hur har du arbetet för att framställa en bild där kroppen är avbildat proportionerligt och verklighetstroget?
Under arbetets gång har mitt mål varit att bilden skall se så verklig ut som möjligt och att få fram skuggningar, kontraster, mörk och ljust. En sak som var viktigt var att alla kroppsdelar skulle stämma överens med den verkliga dockan. Jag använde mig av linjal för att få ett så exakt resultat som möjligt. Men något som var ännu svårare var bredden, bredden på låren, bysten, höfterna, armarna osv. Detta gjorde att verklighetstroget minskade för min del då min byst blev alldeles för bred. Något som tog lång tid var skuggningen, det var svårt för det var olika ljusfällningar vid olika lektioner. Dessutom var det svårt att måla innanför gubben då det var många små detaljer som skulle fyllas i. Men detta fixade jag med hjälp av bakgrunden då jag målade lugnt runt om figuren. För att få fram skuggningen var framställning av nyanser av de olika ”orginalfärgerna” viktigt. Jag hade en lite mörkare och en ljusare som jag arbetade med. 
En svår sak med min bakgrund var att få till så raka ränder på väggen som möjligt. 

Hur har du arbetat med bakgrunden?
Jag arbetade med flera olika nyanser från ”orginalfärgerna”. Jag målade först ett lager med en smutsvit färg och skuggade den sedan med en ännu mörkare nyans utan vit. Detta skulle skapa den träliknande väggen som i har i bildsalen. De ljusbruna sträcken är mellanrummen mellan plankorna. De var väldigt svåra att få fram då jag ritade sträcken lite för sent, när gubben redan var målad. Jag försökte skarpa till de lite med hjälp av mina tidigare nyanser av vitt. Det gick rätt så bra  i och med att väggen redan är lite ”stripig”. Det smälte in rätt så bra.

Hur har du arbetat med färg, kulörer, nyanser ljus och skugga i din målning.
Som jag nämn ovan så arbetade jag mycket med ljust och mörkt. Jag blandade egna nyanser, ljusa som mörka och använde i min målning. Jag har försökt att hålla mig till bruna färger och blanda de mörkare eller ljusare. Det ända som sticker ut är nog pennvässaren som har en sorts grönblå färg.

Vad är du nöjd med i din målning?
Jag är lagom nöjd med det mesta. Jag blev nöjd med själva gubben och även pennvässaren. Jag tycker att jag har fått fram skuggningen och ljuset. Dessutom är jag lagom nöjd med min bakgrund, speciellt med väggen där man en otydlig men tydlig skuggning. Jag är också nöjd med pennvässaren.

Vad skulle du kunna utveckla i din målning.
Jag skulle kunna vara mer noggrann i arbetet, stadigare och effektivare. Det gick trögt i början vilket gjorde att jag stressade i slutändan vilket gjorde att jag målade utanför och målade snett. 

Jag kunde tänkt på att börja med min bakgrund och göra linjerna tydligare så att jag sedan lättare kunde fylla i de. Skulle jag gjort om den så skulle jag nog arbetat flitigare och mer noggrant. Men överlag så är jag nöjd med mitt arbete.

Inga kommentarer: