måndag 8 februari 2016

Djurförsök

1.Tycker du att det kan vara rätt med djurförsök? 
Jag tycker att man ska kunna testa medicin på djur som inte har det bra. Man måste få fram medicin och då kan man använda djurförsök. Men man kan även frivilligt anmäla sig så att man kan testa  medicinen på människor, vilket kan vara bra för att djuren sk aha samma rätt som människor. I samband med kosmetik anser jag att det inte behövs eftersom det redan finns så många märken som inte använder djurförsök på sin kosmetika och då kan man ju sluta med djurförsök på kosmetik.

2. Borde vi äta mindre kött och ha minst en vegetarisk dag i skolan?
Jag tycker att man kan öka från en vegetarisk dag till ca 2-3 eftersom man brukar äta kött hemma iallafall jag. Min familj och jag gillar kött och vi tillagar oftast kyckling, filéer och köttfärs. Då tycker jag att det kan vara bra att prova på sådan mat i skolan. Men jag kan tänka mig vara vegetarian eftersom man äter mer hälsosam mat och jag får redan i mig de näringsämnena som är viktiga för mig. Egentligen behöver vi inte äta kött för då får vi i oss onödiga hormoner från djuren och detsamma när vi dricker mjölk.

3. Borde uppfödning av djur som används till pälsar förbjudas?
Ja det tycker jag. Varför ska man ha päls? Det kanske är mysigt att ha på sängen men då kan man köpa fake päls. De är samma sak som om vi människor skulle bli skalade och ha människoskinn på soffan och sitta på det? Räcker det inte redan med att man föder upp djur för att döda det för köttet sedan ta skinnet från de och det kanske inte ens säljs eller används. Men det kan också vara så att man köper en jacka omedvetet och då stödjer man det omedvetet. Men generellt tycker jag att man ska förbjuda det. 

4. Hur resonerar de som är för respektive emot djurförsök? Använd plikt- och konsekvens­etiska modeller för att undersöka vilka regler och vilka konsekvenser som de båda sidorna använder. Om du vill ha mer information kan du leta på internet med hjälp av sökord som ”djurrätt” och ”djurförsök”. 
Ja enligt pliktetiken
Vi behöver bra medicin så att man ska överleva.
Nej enligt pliktetiken
Enligt plikten så skall alla ha samma rättigheter och då kan man tolka det som att även djur ska få leva efter sina rättigheter och slippa bli försökskaniner osv.
Ja enligt konsekvensetiken
Om vi slutar att använda oss av djurförsök så får vi dåliga resultat inom medicin och produkter. Vi får alltså dåliga produkters som blir sämre för vi inte är säkra på hur de funkar eftersom man inte tetsar på djur.
Nej enligt konsekvensetiken

Djurförsök är djurplågeri eftersom djuren oftast får hemska sjukdomar efter djurförsöken.

Inga kommentarer: