söndag 1 november 2015

Robotanteckningar

01 och 02- spela ljud och använda display
Jag lärde mig att spela ett ljud på roboten genom att trycka på ljudikonen och sedan drog jag den till arbetsytan. Inne på inställningarna tryckte jag på ljudet som hette ”!error02” och fick fram ljudet som stod i manualen.
Jag lärde mig även att sätta på och att stänga av roboten.

03 och 04- köra framåt och bakåt
Jag lärde mig att ställa in så att roboten körde fram och bak. Jag lärde mig även vad olika tecken betydde och att man kunde ställa in hastigheten.

05 och 06- accelerera och svänga i båge
Jag lärde mig att få roboten att svänga i en båge med hjälp av att ta körikonen och sedan gå in på inställningarna. Där installerade jag så att den svängde och hur lång varaktighet den skulle ha. 
Jag installerade också så att roboten skulle accelerera med hjälp av körikonen och inne på inställningarna ändrade jag hastigheten 50 och att den skulle sakta in. Sedan tog jag en till körikon och ställde in hastigheten på 100 och att den skulle sakta in.

07- köra runt en punkt
I denna uppgiften skulle man få roboten att köra i små cirklar runt en obestämd punk. Jag använde mig först av körikonen och där skulle man ange den skarpaste svängen. Sedan skulle man välja varaktigheten ”obegränsat”. Det kommer göra så att roboten kör runt i cirklar i all oändlighet.

08- köra i en fyrkant
Jag lärde mig att installera så att roboten kunde köra i räta fyrkanter. Detta kunde jag utföra med hjälp av följande verktyg: Jag placerade först ett loop-block som gör att allt som är innanför loop-blocket repeteras under en tid man själv väljer. I detta fallet ska jag använda kör ikoner. I det första blocket ska jag inte ändra något vilket kommer leda till att roboten kommer köra fram under en kort tid. I det andra körblocket väljer man den skarpaste svängen åt vänster. 

09- mitt block 1

I denna uppgiften lärde jag mig att spara egna block som jag sedan kan använda. Genom att göra nya block så slipper man att göra om hela programmeringar och istället kan man bara lägga in ett block.

Inga kommentarer: