torsdag 15 oktober 2015

Utvärdering / reflektion om konditionsträningen, orienteringen, lagspelen

1. Utvärdera målet för din tid på Gunnesborundan, dvs hur har din kondition påverkats under perioden, har din/a metoder  fungerat, varför?
Första gången jag sprang gunnesborundan fick jag 17 min vilket jag var ganska nöjd med den tiden eftersom jag brukar springa på 17 minuter. Sedan sprang jag på handbollsträningen och andra gången man skulle springa fick jag 15.40. Den gången gick det också bra, men jag blev ganska illamående och väldigt trött eftersom vi åt en halvtimme innan idrotten. Sista gången vi sprang fick jag 15.58. Jag fick alltså fick jag sämre resultat vilket kan bero på att jag sov dåligt den kvällen och att jag hade ont i mina knän.
Mina metoder var att inte ge upp, kämpa och att underhålla min kondition. Jag har sprungit varje tisdag med handbollslaget och jag ska fortsätta med det. Jag tycker att mina metoder har funkat eftersom jag har sprungit på olika sätt på handbollstiden så jag har börjat gilla konditionsträning vilket har gjort att jag har blivit mer taggad på att springa och att jag kämpar mer. 

2.  Upplever du att du märkt en förbättring av din kondition på något mer sätt (du orkar mer) sedan v.35? På vilket/vilka sätt?
Jag har märkt en stor skillnad. Jag har börjat orka mer och jag kämpar hela vägen. Innan så brukade jag stanna upp och gå några meter ifall det blev jobbigt men nu kör jag hela vägen och mina mål är att inte stanna någon gång.
Jag har även märkt att jag springer snabbare. Innan brukade jag vara på ca 20 minuter men nu har jag minskat det med ca 4-5 minuter så jag springer på 15- 16 min. 

3.  Du har under 6-7 veckor fört träningsdagbok. Sammanfatta kortfattat hur du tränat på egen hand eller i din förening.
Jag spelar ju handboll och då har jag tränat fyra gånger i veckan och haft idrott två gånger i veckan. Jag har sprungit mycket, tränat styrka och olika handbolls-övningar. Jag har gjort väldigt mycket under dessa veckor vilket har lett till olika utvecklingar som att jag har blivit snabbare, orkar mer och starkare.

4.  Vad tycker du om att skriva träningsdagbok? Fördelar / nackdelar?
Jag tyckte att det var roligt att skriva träningsdagböcker eftersom man fick berätta vad man gjorde under varje vecka och dela med sig av olika träningstips o.s.v. Träningsdagboken har fått mig att inse hur mycket man kan utvecklas genom att sätta mål och planera. Detta var även ett roligare sätt att visa att man kan reflektera, sätta mål och planera.

5.  Har du under dessa veckor förändrat din egen träning? Varför? Varför inte?
Jag har börjat sätt mål för träningarna. Min träning har inte förändrats men min inställning på träningarna har ändrats. Jag kämpar mer och är mer fokuserad eftersom jag vill nå mina mål. Om jag inte gör det jag ska göra så kommer jag inte att nå mina mål. Jag känner även att jag vill ut och springa mer. Jag blir mer taggad på att springa än innan. Innan vägrade jag springa. Men nu känns det som att jag bara kan bygga upp min kondition genom att springa mer och att fortsätta springa fast än jag inte orkar.

6.   Vilka fördelar i vardagen har du om du är vältränad och har god kondition?
Jag tror att man orkar mer. Man blir inte lika trött och motivationen för olika saker försvinner inte. 

7.   Tror du att du kommer att fortsätta med att träna din kondition fortsättningsvis?
      Varför ? Varför inte?
Ja det kommer jag. Kondition är viktigt för mig som spelar handboll. Jag kommer löpa varje tisdag. Jag kommer springa olika intervaller och olika rundor.

8.   Utvärdera hela arbetsområdet, dvs konditionsträningen, orienteringen, lagspelen.
Konditionsträningen
Plus: Det som gick bra var att jag har utvecklat min kondition och att jag har lärt mig olika sätt att träna min kondition istället för att springa samma runda om och omg igen. Det har även varit roligt för att jag har fått testa på olika sätt att träna min kondition och jag har lärt mig att sätta mål för träningar och löppass.
Minus: Det som var negativt var att man var tvungen att springa även i dåligt väder. Det var väldigt kallt och det ända man kunde tänka på var att det var kallt.
Intressant: Man fick se olika sätt att träna på. Vi fick bl.a åka på ett spinningpass som var jättejobbigt men ett väldigt bra sätt att träna konditionen på. Jag tycker att detta har varit ett roligt arbetsområde.

Orienteringen
Plus: Det är en bra träning på att läsa karta och att hitta. Men det är även en bra konditionsträning om man valde att springa. 
Minus: Det var ganska svårt att hitta i skogen tyckte jag och det var jättemånga olika kontroller runt i skogen. 
Intressant: Jag kommer inte på något intressant.

Lagspelen
Plus: Det som var bra var att man fick pröva på olika bollspel som inte är bara vanlig handboll eller vanlig basket. Det var roligt men krävande.
Minus: Det finns alltid själviska personer som jämnt ska dribbla själv men inte kolla på andra personer som kan vara fria och kan göra mål.

Intressant: Det var annorlunda och inte likt allt annat man gjort. 

Inga kommentarer: