tisdag 24 november 2015

Magnetfält laborationsrapport

Uppgift 
Vi ska göra ett magnetfält.

Syfte 
Man ska öära sig hur magnetfältet runt en magnet ser ut.

Material 
Järnfilspån
Magnet
Vitt papper
Plastficka
Liten kompass eller kompassnål

Utförande
1. Lägg plastfickan ovanpå magneten. Strö försiktigt ut järnfilspån på plastfickan.
2. Rita hur magnetfältet runt magneten ser ut.
2. Ta den lilla kompassen och följ magnetfältet runt magneten.
3. Häll försiktigt tillbaka järnfilspånen.

Hypotes
Jag tror att magnetfältet kommer att se ut som det gör på bilden. Men jag tror att elektriciteten kommer att gå från syd till nord. 



















Resultat
Magnetfältet såg ungefär ut som det magnetfältet jag ritade. Jag hade fel i min hypotes, jag blandade ihop elektriciteten och magnetismen. Det är elektriciteten som går från den elektriska Sydpolen och den elektriska Sydpolen ligger på magnetens Nordpol. 
När man närmade kompassen magneten började nålen i kompassen att snurra runt eftersom den inte kunde hitta jordens Nordpol. 



















Slutsats 
Magnetfältet går från den elektriska Sydpolen till elektriska Nordpolen och från magnetiska Nordpolen till magnetiska Sydpolen. Jag hade alltså fel i min hypotes. 
När man stör på järnfilsspån lägger de sig efter magnetfältet. När man närmade kompassen magneten började nålen i kompassen att snurra runt eftersom lika-laddade poler inte gillar varandra så då är inte den elektriska Nordpolen på Nordpolen utan på Sydpolen. Magneten blev vilsen och kunde inte hitta Nordpolen eller den elektriska Sydpolen för att den påverkades av magnetens magnetfält. Det är därför den snurrade hur den ville för att den inte kunde hitta jordens Nordpol.

Inga kommentarer: