måndag 23 november 2015

Kopplingar av batterier/ få lampan att lysa- laborationsrapport

Syfte:
Man ska lära sig och förstå hur man kopplar batterier. Man ska även förstå vad parallellkopplade och seriekopplade batterier innebär.

Material:
Två batterier
Två sladdar
En liten glödlampa

Utförande:
Först ska man få lampan att lysa. Till detta använder man en glödlampa, en sladd och ett batteri. Nu skall man lista ut hur man ska få lampan att lysa.

Andra delen av denna laboration är att man ska parallellkoppla batterier. Man behöver två sladdar, en glödlampa och två batterier. Du ska parallellkoppla batterierna genom att ta en sladd från båda minuspolerna ut till lampan och en sladd från pluspolerna till lampan. 

Tredje och sista utförandet i denna laborationen är att seriekoppla batterierna. Till detta behöver du två batterier, en glödlampa och en sladd. Sätt batterierna på rad med pluspolen mot minuspolen. Placera sedan en sladd från minuspolen till lampan.

Resultat:
Jag fick alla lampor att lysa genom att koppla de såhär:  


















Slutsats, källor, felkällor och förbättringar: 
För att få lampan att lysa så behövs det en sluten krets. En sluten krets behövs för att elektronerna ska kunna gå runt och då lyser lampan. Om man seriekopplar batterier så ger det dubbelt så hög spänning. 1,5 volt+ 1,5 volt= 3 volt. Lampan lyser starkare om man seriekopplar. 
Vitsen med parallellkopplade batterier är att spänningen räcker dubbelt så länge alltså lyser lampan dubbelt så länge. 
De källorna jag använt är Åsa och mina anteckningar som jag har skrivit under lektionen. Jag har även använt vår lärobok. Vissa felkällor kan vara att man inte har fått direkta instruktioner av läraren och råkar kortsluta batteriet. Det gör man om man kopplar en sladd till samma pol och då går alla elektroner dit och det kortsluts. Man kan få en söndrig lampa som inte funkar osv. Då kan man göra tydligare instruktioner för eleverna och kolla om utrustningen är hel.
Eftersom vi inte hade en hypotes till denna laboration kan jag inte säga mycket om det men om jag skulle göra om det så skulle jag tänkt igenom innan jag utförde det. Jag var nära på att kortsluta batteriet.







Inga kommentarer: