måndag 5 oktober 2015

Ur filmer 2

Film 1: Så planerar du din pluggtid
I filmen visar en flicka hur man kan göra ett schema så att man har tid för att plugga, träna och träffa kompisar. Hon säger också att man kan börja med de lite lättare läxorna ifall man har svårt att komma igång.

Film 2: Förenkla skolarbetet med delmål
I filmen berättar en lärare hur man kan förenkla arbeten med att dela upp de och sätta mål. Om man ska lära sig nya glosors så kan man ta tre stycken och lära in de i ca 10 min. Sedan tar man tre till och gör på samma sätt medan man repeterar de tre andra glosorna.  
———————————————————————————————————————
Film 3: Du måste öva för att bli bra
I filmen säger en lärare att man blir bra på något genom att öva. Hon säger att man ska lägga ner en halvtimme eller en timme extra och att man skulle känna efter hur det var efter några veckor eller en dag.

Film 4: Jobbiga lärare kan vara bra lärare
I filmen säger en lärare att man ibland inte kommer överens med sina lärare och då ska man gilla läget. Saken är den att de mest tjatiga och jobbiga lärare kan vara de som bryr sig mest och vill dej det bästa.

Film 5:Din skolgång kostar en miljon
I filmen säger en lärare att din skolgång kostar en miljon som vuxna har betalat med skatt. Han säger även att det finns många familjer i världen där sju barn i familjen får svälta för att familjen ska ha råd med en utbildning. Läraren tar upp att man inte ska slösa sin miljon på att bara sitt på lektionen och stirra i sin bok utan att man ska ta vara på sin miljon och att man ska utnyttja den på bästa sätt.

Film 6:Bra pluggstrategier är viktigare än talang
En lärare tar upp hur viktigt det är att ha en strategi när det kommer till att plugg. Han säger att det viktiga inte är talangen som många tror att det är. Att plugga utan en strategi är som att leta efter en skatt utan en skattkarta.

Film 7:Alla kan lära sig plugga
En lärare säger att alla människor är gjorda för att lära sig att plugga. Vi kan inte springa som jaguaren men vi kan lära oss.

Inga kommentarer: