lördag 10 oktober 2015

Tänk efter 2:1

T1 Förklara varför (–2) är större än (–5)
-2 är närmare o än -5. 0 är större än alla minustal. Alltså är -2 större än -5. 








------------------------------------------------------------------------
T2 a) Förklara varför (–5) – 3 = (–8) och varför 5 – (–3) = 8.
Om man ritar en tallinje och placerar (-5) längst fram på tallinjen. 







I detta fallet skall man ta bort (-3) från (-5). Alltså ska man hoppa tre steg bak i tallinjen. 










Efter att man har hoppat bakåt hamnar man på (-8). Alltså blir 5 minus 3 lika som 3+5 fast i negativ form.

T2 b) Vilka olika betydelser har minustecknen i 5 – (–3) = 8?
Minustecknet bakom femman har betydelsen subtraktion. Men om minustecknet står framför femman betyder det att femman är ett negativt tal.
------------------------------------------------------------------------
T3 a) Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”
Det betyder att det inte finns någon ändring på talet 0.

T3 b) Vilken är lösningen till ekvationen x + 6 = 4?
x+6=4
x=?
-2+6=4
x=-2
Svar: -2+6=4

T3 c) Det tog lång tid innan man började räkna med negativa tal, trots att man länge använt subtraktioner. Varför?

Talet 0 har varit det minsta talet ända till 1700-talet. Negativa tal fanns inte på den tiden.

Inga kommentarer: