Tänk efter 6:2
T1. Hur kan du kontrollera om x = 6 är lösning till ekvationen 8 + x = 13?
Hur tänker du när du löser ekvationerna.
När jag ska lösa en ekvation sätter jag in ”6” istället för ”x”. Så att det blir;
8+6=?
8+6= 14. 8+x ska bli 13 inte 14. Då vet jag att x inte är 6.
T2
a) x + 7 = 21 14+7=21 x=14
b) x – 8 = 20 28-8=20 x=28
c) 6x = 18 6x3=18 x=3
d) x/3=10 30/3=10 x=30
T3.
a) 2x + 3 = 15 2x6+3=15 x=6
b)x/4-2=3 20/4-2=3 x=20
T4 Detta är början på ett mönster med kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur många kulor det sammanlagt behövs till n st röda kulor.
a) Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?
3x20+2=62 kulor.
b) Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.
3x15+2=47 kulor. Ebba har rätt.
c) Leo har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?
3x33+2=101 kulor. Det finns 33 röda kulor.