måndag 25 maj 2015

Tänk efter 6:2

Tänk efter 6:2

T1. Hur kan du kontrollera om x = 6 är lösning till ekvationen 8 + x = 13?
Hur tänker du när du löser ekvationerna.
När jag ska lösa en ekvation sätter jag in ”6” istället för ”x”. Så att det blir;
8+6=?
8+6= 14. 8+x ska bli 13 inte 14. Då vet jag att x inte är 6.

T2
a) x + 7 = 21  14+7=21  x=14

b) x – 8 = 20   28-8=20  x=28

c) 6x = 18     6x3=18   x=3 

d) x/3=10     30/3=10   x=30

T3.
a) 2x + 3 = 15   2x6+3=15   x=6

b)x/4-2=3    20/4-2=3  x=20

T4 Detta är början på ett mönster med kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur många kulor det sammanlagt behövs till n st röda kulor. 

a) Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?
3x20+2=62 kulor.

b) Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.
3x15+2=47 kulor. Ebba har rätt.

c) Leo har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?
3x33+2=101 kulor. Det finns 33 röda kulor.