måndag 23 februari 2015

Uppgift 3&7

UPPGIFT 3
1. Varför flyttar familjen till Norge?
Familjen flyttar till Norge för att få pengar. ”Mamman” ljuger om att de precis har kommit och att Ahmed inte är hennes son.

2. Varför berättar inte Ahmed för någon att mamman ljuger när de är i Norge?
Hans ”mamma” skulle hamna i fängelse för att hon har ljugit. Det skulle blivit värre för familjen och det ville Ahmed inte.

3. Varför reser mamman och Ahmed till Somalia?
De anser att Ahmed hade blivit ”för svensk”. Det de menar är att han har förlorat sin somaliska uppfostring. De skickar tillbaka honom för att han skulle få tillbaka sin somaliska uppfostring.

4. Varför trivs inte Ahmed i Somalia?
Ahmed har blivit van  vid allt som finns i Sverige. I Somalia var det helt annorlunda. Fattigt, varmt och mycket krig och soldater. 

5. Varför rymmer Ahmed från sina släktingar?
Han vill tillbaka till Sverige eftersom han inte trivdes i Somalia.

6. Varför får inte Ahmed ett nytt svenskt pass i Etiopien?
Eftersom Ahmeds ”föräldrar” tog passet och Ahmed hade inga papper
som ”bevisade” att Ahmed verkligen är Ahmed.

7.Varför hjälper Muhammed och hans syskon Ahmed i Addis?
Ahmed hade inte mycket pengar och ingenstans att bo. Så Muhammed hjälpte honom att överleva.


UPPGIFT 7
Vad skulle du gjort om du var i Ahmeds situation? 
När han bodde i;
  1. Sverige
  2. Norge
  3. Somalia
  4. Etiopien

1. Ahmed blev slagen hemma. Jag skulle velat säga till men jag skulle inte vågat eftersom Ahmeds ”pappa” skulle slagit honom ännu mer. Det skulle nog blivit värre eftersom han inte bryr sig om Ahmeds, hans syskons eller ”mammans åsikter. De får inte ens tycka till om något. 

2. Här skulle jag också velat säga till men det skulle blivit värre. Föräldrarna skulle kunnat hamna i fängelse. Jag skulle inte gjort ”dåliga” saker som att krossa rutan och röka. 

3. Jag skulle försökt att ta mig därifrån och samla pengar på olika sätt. 
Jag skulle också hjälpt till hemma, nästan likadant som Ahmed gjorde.


4.  Jag skulle hålla mig uppdaterad hos ambassaden utfall att något har hänt. Jag skulle skaffat vänner som jag  möjligtvis kunde bo hos.