onsdag 24 september 2014

Argumenterande text- sorgfjäril

MIN ARGUMENTERANDE TEXT FÖR BÄTTRE SKOLMAT


Jag tycker att man ska få bättre mat i skolan för att barnen är vår framtid. Är man hungrig så kan man inte koncentrera sig bra. Då tänker man bara på att man är hungrig.

De flesta barnen tycker att det är äcklig mat i skolan. Det känns som om de ”hittar på” vissa rätter. De smakar inte så värst gott och då slänger man maten. Men är det då god mat, äter alla mycket av det. 
Spaghetti och köttfärsås är en stor poppis i skolan.  Har man då flera rätter som barnen äter hemma kommer det att ätas upp och man slänger inte lika mycket mat.

En annan sak som jag tycker är negativ i skolan är att det finns speciella måttet på hur mycket mat man får ta. Jag förstår att det finns gränser. Men de kan skriva att man kan börja med te.x 8 köttbullar och 4 potatisar. Sen kan man ta mer om man orkar. 
Det är inte bara maten som ska förbättras utan grönsakerna också.
Det ska finna grönsaker som morötter, tomater, gurka och sallad som är de mest vanligaste grönsakerna som man äter bl.a hemma.

En annan sak som är konstig är att tjuvar i fängelset får bättre mat än barn i skolan.
Inte bara det så har tjuvar gjort brottsliga/olagliga saker. De har fått att sitta i fängelse och de får bättre mat än Sveriges framtid.
  

Livsmedelsverket skriver:
 ”Elever som äter skollunch har bättre förutsättningar att lära och genom att integrera måltiden i verksamheten kan den bland annat användas som ett pedagogiskt verktyg. Därför är det viktigt att följa upp att så många som möjligt äter en hel portion skollunch varje dag.” 





De skriver också:
Laga god mat med matglädje och omsorg och smaka av ofta. Erbjud gärna minst en alternativ rätt, med fördel ett vegetariskt alternativ som alla får ta av.

Se måltiden som en viktig resurs i det pedagogiska arbetet. Involvera pedagoger och elever i verksamheten och kvalitetsarbetet.

Se till att måltiden blir en trevlig upplevelse i en trygg miljö och lägg schemat så att alla elever kan äta lunch i lugn och ro.

Se till att den serverade maten är näringsriktig och lagad på råvaror av god kvalitet.

Bestäm hur ni vill att era måltider ska bidra till miljöarbetet och en hållbar konsumtion.

Ha kompetent personal i köken, tydliga rutiner och regel- bunden egen kontroll för att säkerställa att maten är säker

Dessa saker som de har rabblat upp stämmer inte så bra enligt mig. Inte i alla fall på Gunnesboskolan där jag går. Personalen är ganska otrevlig och maten är inte så god. Detta vet jag för att jag har gått på denna skolan sedan förskolan och mina vänner har diskuterat om detta.

Man kan förbättra detta genom att lägga ner lite mer pengar på maten och att vara vänlig fast det inte är ett så jättekul jobb!



Källor: http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kompetenscentrum_maltider/Informationsblad%20Bra%20mat%20i%20skolan.pdf