torsdag 1 juni 2017

Idrottsreflektion

Berätta om något som du lärt under din ”idrottstid” på Gunnesboskolan!
Jag tycker att jag har lärt mig väldigt bra och viktiga saker som man kan använda sig av i framtiden. Det är väldigt svårt att välja va eftersom jag har gått på Gunnesboskolan sedan förskolan. Men en viktig sak är att kunna sammarbeta med alla och det tycker jag att jag har lärt mig efter all idrott i skolan. Man kommer inte att kunna älska alla människor men man ska kunna sammarbeta och det har jag lärt mig på idrottslektionerna. Jag har även lärt mig att livrädda även om vi inte har gjort det så ofta så har man fått prova på det och lärt sig tekniken vilket kan behövas närsomhelst i framtiden.  

Är det någon speciell förmåga du tycker att du utvecklat?
En speciell förmåga som jag har utvecklat är att kunna förstå säkerhet och risker i samband med olika idrottssammanhang. Jag har inte tänkt så mycket på risker och säkerheten innan utan jag har bara kört på. Men detta är en viktig del inom idrotten då man lätt kan skada sig vilket inte är kul och när man vet hur man kan förebygga dem så blir man inte skadad. Jag som handbollspelare kan förebygga skador genom att värma upp ordentligt, först stora muskelgrupper och sedan lederna. Det är viktigt för att skaderisken blir mindre men man presterar även bättre. Men när det gäller idrott i skolan så tycker jag att det är skönt att vi har pratat om detta för nu vet jag vad man kan göra för att minska skaderisken. Man kan t.ex ta hjälp utav mattor, kontrollera sitt beteende när man utför olika aktiviteter, du ska alltså inte tackla andra, kasta bollar på andra med mening osv, men även att man ska lyssna på instruktionerna för att sedan veta vad du ska göra. Detta är en viktig del som man kommer ha med sig i sitt framtida idrottande. 

Vad har varit det bästa/roligaste med idrottsundervisningen?
Personligen så tycker jag att idrott är något av det roligaste både i skolan och utanför vilket gör det svårt för mig att välja. Men eftersom att jag själv spelar handboll så tycker jag att bollspel är det roligaste. Man kan hitta på så många olika variationer på det som redan finns men man kan även spela t.ex kungaboll eller spökboll. Jag torr att det är något som majoriteten tycker är roligt och därför blir alla mer seriösa och ger allt för att vinna vilket jag tycker är superkul!

Vad tycker du har saknats i idrottsundervisningen? Motivera!
Jag tycker att det skulle vara roligare om vi hade flera lektioner med redskap / gymnastik. Vi har haft tillräckligt med sådana lektioner för att bli bedömda i det men jag känner att det skulle vara roligt att ha flera lektioner för det. Jag har haft som mål att få bättre kontroll över min kropp men även att bli smidigare. Detta skulle passat bra att göra i skolan då vi har utrymme för det, redskap och personer som skulle kunna hjälpa mig med det.

Finns det något som kunde gjorts annorlunda? Hur? Tips till Ylva!
En sak som jag tycker att man kan göra bättre är uppvärmningen. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att springa till en låt då det finns flera andra lekar och övningar som gör att man blir varm. Jag förstår att det är ett effektivt sätt att jobba på, som lärare hinner man plocka fram och ställ iordning medan vi springer. Ett bra sätt att kunna ändra på detta är att använda oss av ett gammal koncept vilket är när vi var två och två i olika grupper och fick komma på egna uppvärmningar. Det tycker jag är ett roligt och bra sätt att bli uppvärmd på.

Är det något du lärt dig som du känner att du kommer att ha nytta av i framtiden?
Som jag skrivit ovan så har jag lärt mig att sammarbeta med alla vilket kommer att behövas i framtiden. Men en annan rolig och bra sak som vi har lärt oss och provat på är HLR, hur man hanterar olika skador t.ex stukning osv och hur man ska tejpa vilket jag behöver som handbollsspelare. 

Hur ser din idrottsframtid ut?
Jag kommer att fortsätta spela handboll ett tag till iallafall och jag kommer att träna handboll men även styrka och löpning. Detta innebär att jag kommer att träna 4-5 gånger i veckan. Men om jag bestämmer mig för att sluta på handboll så kommer jag att fortsätta träna eftersom jag tycker att det är väldigt roligt och man fokuserar på annat. Jag tycker att det är skönt att gå och träna i 1- 2 timmar och sedan gå tillbaka till skolarbetet. Jag mår bra av att träna och det är något som jag tycker är roligt.

Varför tror du att ämnet Idrott och hälsa är obligatoriskt i den svenska skolan?
Jag tror att idrott ät obligatoriskt eftersom man vill att fler barn ska bli intresserade av idrott och för att få igång fler barn i Sverige. Dessutom mår man bra av att träna och att hålla igång. Om vi inte skulle haft idrott i skolan så skulle det funnits många barn som aldrig skulle göra någon slags träning. Det är alltså viktigt med idrott för att man dels mår bra men även för att man får mer energi och kan sedan återgå till sitt arbete och fokusera bättre. Dessutom finns det forskning på att barn som går på någon idrott har lättare för att lära sig nya saker än de barn som inte går på någon idrott. Därför vill svenska skolor få fler barn att idrotta och skapa intresse för idrott. Men det finns även ett stort problem som man vill minska och det är barnfetma som har varit och kommer att vara ett problem bland inaktiva barn. 

Argument för obligatorisk idrottsundervisning. Motargument?
Skolidrotten ska förbli obligatorisk eftersom att den är bra för alla elever. Man får röra på sig och prova på olika idrotter. I skolan får man en möjlighet till att pröva olika nya saker som man kanske aldrig skulle göra i vanliga fall. Alltså får man dels röra på sig och prova på nya saker men man får bättre hälsa och mår allmänt bra när man idrottar. Skolidrotten motverkar många problem med sjukdomar och barnfetma men bidrar även till bättre studieresultat. 

Skolidrotten ska inte vara obligatorisk för att man inte lär sig mycket teori. Man har oftast lektioner då man rör på sig och leker lekar osv. Ibland har man haft lektioner som t.ex HLR eller säkerhet och risker då man lärt sig något men denna tiden då man leker lekar kunde man använt till något annat viktigare skolarbete. Man skulle kunna lära sig om HLR vid andra tillfällen. 
Det är även orättvist vid vissa moment då personer har det lättare för idrott och får därför enklare betyg för att de själva går på idrott. Man kan t.ex gå på orientering och få bra betyg på det för man gör det ofta. Men om man aldrig orienterar eller går på det så klarar man inte av det lika bra och får sämre betyg. Vissa tycker även att skolidrotten är jobbig och att man inte vill vara med för man är rädd för att misslyckas. Idrott innehåller moment som inte är lätt för alla och de som inte kan det tvingas ändå göra det. Detta kan leda till mobbning som inte har några positiva bieffekter.

Inga kommentarer: