torsdag 20 april 2017

Idrott: Riskbedömning

Hur kan du minska skaderisken och göra aktiviteten säkrare för dig själv?
Jag själv kan tänka på att vara uppvärmd och ta idrotten på allvar. På detta vis minskar jag risken för att skada mig. Jag kan även tänka på att ha med mig idrottskor så att jag inte springer barfota då någon kan trampa på mina tår eller att dem kläms. Det kan lätt hända om man spelar olika bollsporter där eleverna är i rörelse och springer. Dessutom ska jag ha med mig idrottskläder och inte springa i jeans för det är lättare att röra sig med idrottsbyxor än med ett par tighta jeans och en vanlig tröja. 
Det är även väldigt viktigt att lyssna på instruktionerna som man får av läraren så att man vet vad man ska göra. Du själv kan bli en skaderisk för de andra klasskamraterna ifall man bara springer runt och inte vet vad man ska göra. 
Man själv som elev kan ha ansvaret att säga till läraren att sätta dit en matta om det behövs eller säga till om en bom är lös. 

Hur kan omgivningen, tex redskap, aktivitet, underlag mm påverka säkerhet och risker?
Allt detta påverkar säkerheten och riskerna på olika sätt. Vilka redskap man använder är ganska viktigt i olika sammanhang som när man t.ex ska spela spökboll där man kastar bollar på sina motståndare så att de åker ut. Där är det viktigt att använda en mjukare boll istället för en vanlig handboll som gör att man får ont om man får den på sig. Man kan även tänka på att ha en rimlig höjd på t.ex bommar och plintar så att det inte är helt omöjligt att t.ex hoppa över den. Här är det lätt hänt att man antingen springer in i plinten eller att man fastnar i bommen. 
När vi har styrketräning kan man tänka på att lägga fram olika vikter på t.ex medicinbollarna då alla är olika starka och vissa kanske behöver en lättare boll. Om man överbelastar så får man ont i senorna. Därför ska man lägga fram olika alternativ som man kan välja mellan. 

Mattor kan göra en stor skillnad vid många olika idrottsmoment. Bl.a styrketräning, hinderbana, gymnastik och vid redskap.
När man styrketränar förekommer det ofta övningar som ska utövas när man ligger på rygg som t.ex situps. Jag själv kan tycka att man får ont i svanskotan / ryggraden ifall man inte ligger på ett mjukt underlag och därför kan jag tycka att man behöver ha en matta under sig. 
När man gör olika hinderbanor och redskapsövningar ska man t.ex ta sig över olika hinder och landa på andra sidan och där kan mattor behövas då man landar mjukt. Detta kan även behövas när man jobbar med ribbstolar så att man landar på något mjukt ifall man skulle ramla ner och detta gäller även vid redskap och hinderbanor.
När man ska göra olika gymnastikövningar som exempelvis kullerbyttor och hjulningar så är det viktigt att man har en matta under sig så att man inte hamnar fel med nacken och ryggen samt att det inte ska göra ont om man råkar falla när man ska hjula. 

Vilken aktivitet man håller på med påverkar riskerna och säkerheten mest enligt mig. För det är en stor skillnad mellan att ha dans på lektionen eller att spela vanlig handboll. Skillnaden där är inte svårighetsgraden utan riskerna. När man dansar så ska man följa takten och kolla på antingen läraren eller på klasskamraterna. Det enda allvarliga som kan ske här är att man kanske trampar snett. 
Om man skulle spela handboll så finns det många moment som man måste tänka på. Man ska passa bollen, tänka på hur många steg man tar, hur man studsar bollen så att det inte blir dubbelstuds, inte springa in i varandra, vara snäll mot dem som inte spelar handboll i vanliga fall osv. Här kan mycket hända gällande risker. Man kan stuka allt från fingrar till fötter, man kan även sträcka sig, landa konstigt och få ont på olika ställen, man kan även krocka och få ont eller så kan man få bollen i ansiktet om man inte kan fånga bollen. Dessutom kan man dra olika kroppsdelar ur led.
Jag själv som spelar handboll och har gjort det ett bra tag har stukat tummen på idrottshandboll men även stukat både fötter och handleder vilket betyder att det finns många risker. För att förebygga dessa risker kan man värma upp ordentligt, vara uppmärksam och visa hänsyn till andra som inte är vana vid den sporten, inte passa stenhårda passningar osv. 

Hur kan du genom ditt sätt att genomföra aktiviteten påverka säkerhet och risker både för dig själv och andra?
Om jag själv är tramsig och inte tar aktiviteten på största allvar kan jag vara en risk både för mig själv och för mina klasskamrater. Om jag inte tar uppvärmningen och uppmjukningen seriöst kan jag skada mig själv och prestera sämre eftersom att jag är stel och kall. Ifall jag är tramsig så är jag ofokuserad och inte tänker på att lyssna på instruktionerna som i sin tur leder till att jag inte vet vad jag ska göra. Då kan jag vara ett störande moment för andra elever och förstör för de. Jag kan springa in i andra och skada antingen den andra personen eller mig själv. Eller så kan jag få en boll i huvudet om jag inte är tillräckligt uppmärksam. 

1 kommentar:

Unknown sa...

grymt skrivit, duktigt gjort.