onsdag 1 juni 2016

Argument mot abort samt min källkritik

Abort debatt

Jag tycker att abort inte ska vara tillåtet, enligt mig räknas det som mord och om man har startat en graviditet så ska man inte avsluta den. Jag tycker att man får ta konsekvensen av ett oskyddat sex för det minsta man kan göra är att använda kondom. Och om man inte har råd med det kan man gå till UMO om man är under 21.
Folk tycker att man kanske är för ung för ett barn men om man känner sig mogen att ha sex så anser jag att man är lika mogen i huvudet och använder kondom och alternativt p-piller som är de vanligaste skydden. Alltså får man ta risken med oskyddat sex.

Vad är ens livet? Vad räknas som livet? Jo livet börjar vid befruktningsögonblicket, då spermien möter äggcellen. Ska man då förstöra ett oskyldigt barns liv? Abort kränker Gud och abort är aldrig ett personligt val, det är ett egoistiskt val. Att genomföra abort är ett allvarligt brott mot Gud och Hans skapelse. För det är bara Gud som har rätten att välja om det ska bli liv eller inte.

I Sverige har mamman till det ofödda barnet rätt att göra abort utan att pappan vet det. Detta är helt fel eftersom det är båda som är blivande föräldrar och båda ska ha en chans att få säga vad de tycker. För båda parterna ska ha en chans att säga vad de tycker.

Folk använder argument som ”man har inte råd” då kan man adoptera bort barnet eller så kan man få bidrag och om man kollar på det ekonomiska perspektivet så borde isåfall staten ge någon typ av bidrag. För det finns så många i världen som vill ha ett barn men kan inte få ett. Det kan finnas homosexuella par som vill ha ett barn tillsammans men det går inte och då kan man adoptera bort barnet istället för att göra abort. Men samtidigt fyller man en annan familjs önskan.

I USA 1973, då abortlagen gick igenom har över 57 miljoner ofödda barn dödats vilket är mer än hela befolkningen i Spanien. Man har dödat 155 barn per timme som är ungefär ca ett barn per 24 sekunder.

Abort är dessutom osäkert för mamman. Jämfört med andra medicinska procedurer, är abort proceduren i stort sett oreglerad. Även om det inte finns någon exakt statistik över antalet kvinnor som dör av misslyckade abortioner så har tillvägagångssättet LifeDynamics.com sammanställt en lista över 347 kvinnor dödades av legala aborter sedan 1973 (USA), så tänk hur många som dör av illegala aborter. Bara för vi i Sverige har fri abortion så måste man tänka globalt, och då är det många kvinnor som dör pga infektioner för att man har använt smutsiga verktyg, outbildade personer har genomfört aboritonen vilket kan gå väldigt fel. Och tänk att 347 kvinnor dödades av legala aborter, tänk hur många som dör av illegala, och detta räknas bara i USA.

Enligt National Cancer Institute, en studie ledd av Dr Janet Daling som är en känd forskare inom vetenskapen om sjukdomars utbredning, orsaker och förlopp. Hon har sett ett samband mellan abort och cancer, speciellt bröstcancer. Bröstcancer risken visar sig vara 50% högre bland kvinnor som har gjort abort än bland andra kvinnor som inte har genomgått abort.

Källor och källkritik
Jag har använt mig av flera källor, jag anser att de är trovärdiga eftersom efter varje sak jag läste som var baserat på fakta, undersökningar eller personer så sökte jag upp det på google och jämförde och det stämde väl.

Detta är en amerikansk hemsida som berättar om varför abort ska vara förbjudet (informerar och argumenterar mot abort). På ”om oss” fliken stod det att TFP Student Action är ett projekt med American Society for the Defense of Tradition, Family and Property som är en internationell rörelse av politiska / civila organisationer. Denna källan är trovärdig eftersom jag kollade upp allt det stod, jag sökte upp det mesta och det stämde med de tre källorna jag utgick från. Jag kollade även olika länkar som de nämnde i texten och länkarna var till rätt saker och var relevanta. Den är även trovärdig eftersom den styrs av olika stora organisationer och folk är insatta i detta.

Denna källan är en anti-abortion organisation som startades av Mark Crutcher som är en Amerikansk pro-life aktivist. Denna organisationen styrs av medlemmar. Informationen jag hittade stämde överens med de andra källorna ovanför och nedanför. 

http://www.abortnej.se/mro/om-mro/
Denna källan är en organisation som kämpar för att främja de oföddas rätt till liv. Denna källan informerar samt argumenterat mot abort. Den är trovärdig eftersom den har ett telefonnummer som man kan ringa till, de har en adress och en epostadress som man kan maila till. De har en ”om oss” flik där man kan läsa om deras tankar och varför de har denna organisationen. Den stämmer överens med de andra källorna som jag har använt mig av.

Detta är en uppsats av en tjej som hade abort som uppgift i skolan. I denna texten hittade jag tankeställare som hjälpte mig med att komma på olika anledningar till varför abort skulle varit förbjudet. På denna sidan lägger privatpersoner upp sina arbeten och folk kan läsa de men inte ändra det. Man måste bli medlem för att kunna lägga ut skoluppsatser.

Här finns det information om själva aborten som jag behövde fördjupa mig i för att förstå vad det handlar om. Denna källan är pålitlig för att den styrs av Uppsala län och är en vårdguid. Dessutom stämde informationen med wikipedia som oftast har sann information eftersom folk är arrangerade och skriver på wikipedia men nackdelen är att vem som helst kan ändra texten.

Här hittade jag information om Janet Daling som är den kända forskaren om vetenskapen om sjukdomars utbredning, orsaker och förlopp. Denna källan var relevant för att det handlade om den kvinnan och stämde med https://www.fredhutch.org/en/labs/profiles/daling-janet.html och https://depts.washington.edu/epidem/faculty/daling-janet
Denna källan är pålitlig eftersom många skriver på wikipedia och de är arrangerade och kollar sidorna hela tiden ifall informationen inte stämmer. Nackdelen med wikipedia är att vem som helst kan skriva där.

Inga kommentarer: