måndag 21 september 2015

Mitt digitala liv under en dag

På morgonen tar jag upp min iPad  och kollar på alla snaps jag fått och kollar instagram och ask flödet. När jag ska gör mig redo sätter jag på musik. När jag äter på morgonen brukar jag kolla på en serie eller youtube. I skolan sitter jag alltid framför skärmen eftersom vi använder datorer i skolan. När jag kommer hem kollar jag på serier och lyssnar på musik när jag pluggar. När jag tränar brukar vi ha musik i hötalaren. Innan jag går och lägger mej så kollar jag snap, ask, Instagram, youtube och läser bloggar. Jag brukar alltid vara inne på sociala medier under hela dagen. 
Jag är en sådan person som svarar på allt du skickar, skickar du en ful bild till mej skickar jag en ful bild tillbaks. Jag vill oftast svara snabbt och få snabba svar tillbaka. 
Jag ”likar” de flesta bilderna på mitt flöde och jag lägger upp bilder, ungefär en gång om dagen och svarar på frågor på ask.  Jag kollar även på serier och på youtube. 

Detta kan vara bra för mig. Jag kan hitta bra information till olika skolarbeten och jag kan ha roligt på olika sätt. Men det kan även vara dåligt för jag kan bli förhindrad av all information. Jag kanske inte vågar gå ut eftersom en tjej i Umeå blivit våldtagen eller att det t.ex finn salmonella i kexchoklad, då vågar jag inte att äta olika saker.

Jag har mycket skärmtid eftersom det flesta av mina läxor är på datorn och i skolan är jag framför skärmen ungefär hela tiden. Detta har orsakat mycket huvudvärk och min syn har blitt sämre. Men jag är också framför skärmen hemma. Jag är inne på sociala medier hela tiden. Jag tycker att min skärmtid kan bli lite för mycket och då brukar jag ta en paus och vara med familjen eller träna. Mina föräldrar tycker som jag, de tycker att det kan blir för mycket ibland och att jag får huvudvärk o.s.v av det. En sak som är bra är att jag tränar och då får jag rensa huvudet och tänka på annat och jag undviker skärmen då.  


Om jag fick förändra något i mitt digitala liv så skulle det vara att jag inte var så beroende av att jämt vara uppkopplad och veta allt det senaste. För det är så det är idag, man vill veta mycket och svara sina vänner för att verka social. 

Inga kommentarer: