fredag 19 september 2014

Persongranskning- Sorgfjäril

PERSONGRANSKNING                                       

Jag läser boken ”Sorgfjäril” av Ingelin Angerborg. Jag valde den boken för att det inte fanns någon bok som handlade om handboll eller bakning. Det fick bli vilken bok som helst.

Huvudpersonen i min bok heter Alice. Hon är 12 snart 13 år gammal. Hon bor med sin mamma Lotta, lillebror Emmanuel och låtsaspappa Peter. De har flyttat till ett gammalt hus, mitt i landet. Alice saknar alla kompisar i stan. Hon är väldigt ledsen över att de är tvungna att flytta. 

Jag vet inte så mycket om Alice för att jag bara har läst en femtedel av boken alltså ca 50 sidor. 
Men än så länge tycker jag att Alice är en väldigt envis person. Det tycker jag för att hon vill alltid att det ska vara som hon vill. Dessutom tycker jag att hon också  är modig. 
Det tycker jag, för att när hon skulle sova såg hon något i fönstret, som liknade en stor fläck. Hon tog en toffla och gick emot fönstret för att se vad det var. Jag skulle ALDRIG vågat göra det.


3 svåra ord:

Syrenberså-
Syren-En slags blomma
Berså- uterum
”Alice sjönk ner på en bänk som förmodligen hade varit en syrenberså

Struprör-Ränna.
”Ett struprör hade lossnat och vajade”

Ingraverat- Inristat, brukar oftast vara på smycken. 
”Ett ”A” var ingraverat på halsbandet”